Wednesday, March 10, 2010

Diammmm!!!!!!!!

Tekak aku dah mula sakit. Kenapa? kerana aku terpaksa menjerit bagi membolehkan anak-anak didik ku mendengar pengajaran ku. Kenapa? ada construction ke? No..no....no...no..... kelas sebelah hiruk pikuk dengan kebisingan pelajar. Mungkin ada aktiviti kerja berkumpulan. Aku tak boleh tahan lagi, anak-anak didik ku dah mula tak tenang. Konsentrasi dah terganggu. Aku dengan perlahan terus meninjau ke kelas sebelah.... Dari penjuru belakang kelas dapat ku lihat guru baru itu sedang mengajar dengan penuh semangat. Tapi.... kenapa pelajar bising? Sesekali guru tersebut memukul meja dengan pembarisdan menjerit meminta pelajar menumpukan perhatian. Bingung aku..... kenapa jadi begini? Melihat aku berdiri di belakang kelas... pelajar serta merta bergegas duduk di tempat masing-masing dan senyap. Guru baru yang dari tadi mengajar dan mengetuk meja..... tersenyum pahit. Maaf .....aku tidak bermaksud untuk berlagak jaguh. Namun keadaan ini perlu diperbetulkan.
Sedang aku leka menanda buku anak didik ku.... datang guru baru tersebut kepada ku. "Kak, maaf tadi budak-budak bising. Diorang tak mahu dengar cakap saya." Aku senyum, lalu memberi tips padanya sebagaimana ayah ku berikan kepada ku dahulu. Ayah ku berkata, "Mengajar ni jangan banyak berceghabih, pelajar akan boring. Banyakkan budak buat aktiviti. Barulah pengajaran dan pembelajaran akan lebih berkesan."

Kepada bakal-bakal guru....... timbalah ilmu dan pengalaman sebanyak mungkin dari pensyarah dan guru yang berpengalaman sepanjang kamu mendapat latihan di ipg. Usah malu untuk bertanya. Semoga kalian menjadi guru yang benar-benar kompeten.

No comments:

Post a Comment