Wednesday, March 10, 2010

Assalamualaikum CIKGU.....

Perjalanan hari ini terasa panjang. Aku memandu sendiri. Suami ku ke Miri. Celoteh dj di radio menjadi peneman sepanjang perjalanan ku ke tempat kerja. Pernyataan ikhlas seorang pemanggil menjadikan aku pemikir. Betapa besarnya peranan ku sebagai pendidik. Mengimbau pengalaman ku sewaktu bertugas di sekolah. Tergambar segelintir pendidik yang dengan mudah melabelkan pelajar dengan perkataan bodoh, tidak pandai, bebal, bangang, pemalas dsbgnya. Terkejut, marah ............. kenapa? Kerana bangsa ku dilabelkan begitu........ kerana aku rasa tak wajar begitu.......tapi lama-lama alah bisa tegal biasa. Aku dah tak ambil peduli dengan sikap cikgu itu. Malas nak layan demi menjaga keharmonian. Lagi pun siapa aku hendak menegur?

Timbul dua persoalan di kepala ku waktu itu yang sehingga kini masih belum dapat jawapan yang mutlak. Adakah dia (pelajar) memang bodoh? atau kita(guru) yang tak pandai mengajar? Sesungguhnya Allah tidak pernah membezakan hambanya. Yang membezakan antara mereka adalah usaha dan amalannya. So..... apakah pendapat guru-guru yang bijaksana?

No comments:

Post a Comment